GYAN YOGA IS THE YOGA OF INNER SEARCH, UNDERSTANDING AND WISDOM

***

THE ASANAS ARE BUDS WHICH BLOOM INTO FLOWERS

***
Gyan Yoga is een milde vorm van yoga met een krachtige uitwerking op het lichaam, denken en emoties, vergroot je bewustzijn en helpt je inzicht in jezelf te krijgen.
Het is ook bijzonder geschikt wanneer je lichamelijke klachten, pijn of bewegingsbeperkingen hebt, bij een burn-out, stress ervaart of je denken onrustig is.
De asana’s worden op jouw mogelijkheden afgestemd.
De lessen worden in kleine groepen van maximaal 3 personen gegeven, waardoor je persoonlijke aandacht krijgt.
Mijn opleiding heb ik in India gevolgd.
Gyan Yoga wordt alleen van leraar op leerling overgebracht.


WELKOM BIJ GYAN YOGA

Wat leuk dat je deze website bezoekt en meer wilt weten over deze bijzondere en waardevolle vorm van yoga, namelijk Gyan Yoga. Gyan Yoga is mild in uitvoering en heeft tegelijkertijd een krachtige uitwerking. Ik hoop dat je op deze website de informatie vindt waarnaar je op zoek bent. Mocht dat niet zo zijn neem dan gerust vrijblijvend contact met me op. Heb je na het lezen over Gyan Yoga belangstelling voor deze unieke vorm van yoga gekregen, en wil je Gyan Yoga zelf ervaren meld je dan aan voor een privé les. Daarna heb je de mogelijkheid verder te gaan met privé lessen of, wanneer er plaats is, in te stromen in een groep. Het maakt helemaal niet uit of je al dan niet ervaring hebt met yoga, je lenig en krachtig bent of niet, welke leeftijd je hebt, je gezond bent of klachten hebt.

Je bent van harte welkom, Gyan Yoga is geschikt voor iedereen!


WAT IS GYAN YOGA 

Gyan Yoga is een unieke vorm van yoga. Deze bijzondere vorm van yoga wordt alleen op een aantal plaatsen in India en Amerika, en in Nederland alleen door mij in Lochem gegeven. Gyan Yoga is de yoga van inner search, understanding and wisdom. Gyan betekent inzicht, wijsheid. Gyan Yoga is de yoga van inzicht, het begrijpen van je lichaam, je denken, emoties en jezelf door middel van het liefdevol uitvoeren van verschillende milde asana’s. Het uitvoeren van de asana’s vraagt je alert en bewust te zijn. Het is belangrijk dat je jezelf goed en precies observeert tijdens de gehele asana. In stilte observeer je met volle aandacht veranderingen die in je lichaam en je denken (geest), emoties en energiestromen optreden. Dit doe je bij elke uitvoering van een asana (inclusief de terugkerende 2 minuten rust), want elke uitvoering is uniek, ook al is de asana bekend voor je. Deze yoga (is geen vorm van Hatha yoga, geen Yin yoga, enz.) is zeer mild in uitvoering en heeft een bijzonder krachtige helende uitwerking op het lichaam, denken en emoties en helpt je jezelf te ervaren en te begrijpen.


VOOR WIE

Gyan Yoga kan door iedereen beoefend worden, ongeacht leeftijd, lichamelijke conditie, ervaring.

Bij veel klachten heeft Gyan Yoga een zeer positieve uitwerking. Het is ook uitermate geschikt bij bewegingsbeperkingen, bij het ervaren van pijn, gespannen spieren, vermoeidheid, concentratie- en slaapproblemen, bij een Burn-out waarin je verkeert of in het verleden hebt gehad, voor vrouwen in de overgang die al dan niet klachten daarbij ervaren, wanneer je niet gelukkig in het leven staat en niet weet wat je met je leven wilt, of dat nu in je privéleven is of in je werkzame leven. Gyan Yoga is ook zeer geschikt als voorbereiding op een operatie / behandeling, bij ziekte, herstel na een ziekte / operatie, revalidatie. Het herstel zal sneller en beter verlopen. Tevens heeft het een zeer positieve uitwerking op stress, verdriet, onrust in het denken en wanneer je het moeilijk vindt diep en rustig te ademen en jezelf te ontspannen. Wanneer je inzicht in jezelf wilt krijgen, grenzen wilt leren stellen en/of beter voor jezelf wilt zorgen, gelukkiger te zijn, Gyan Yoga kan je daarbij helpen.

Hoogsensitieve kinderen kunnen veel baat hebben bij Gyan Yoga, omdat zij op een rustige prikkelarme manier in contact komen met hun eigen lichaam en denken zoals het zich op dat moment voordoet. Ze krijgen meer inzicht en grip op hun eigenheid waardoor zij beter met het leven van alle dag om kunnen gaan en zich gelukkiger zullen voelen.


WAAR BESTAAT GYAN YOGA UIT

-Verschillende manieren van ademen (Pranayama), die helpen lichaamsfuncties te herstellen en te verbeteren, je denken tot rust te laten komen en in contact  te komen met jezelf.  Je leert ontspannen in- en vooral ook uit te ademen en je gehele ademgebied te gebruiken.
-Milde houdingen en bewegingen van het lichaam, die helpen lichaamsfuncties en flexibiliteit van het lichaam te herstellen / verbeteren. Je leert door je lichaam te observeren en naar de mogelijkheden,  die je lichaam je op dat moment laat voelen, te luisteren en te volgen. De wil speelt hierin GEEN rol, Gyan Yoga beoefen je vanuit liefde.
-Posities van de vingers en voeten om energieën te helpen herstellen / verbeteren en te kanaliseren (Mudra’s).
-Posities van de ogen (Dhristi’s)
-Hierna neem je in stilte 2 minuten rust, waarin je je lichaam, denken en emoties observeert. Het lichaam krijgt hierin de tijd om wat er in beweging is gezet door te laten werken. Alles bij elkaar is een asana, dus daar horen ook de 2 minuten rust bij.

De asana’s bestaan uit houdingen en bewegingen die op de adem / pranayama worden uitgevoerd en gecombineerd met mudra’s en dristhi’s waarna er in stilte 2 minuten wordt gerust. In de 2 minuten rust werken de effecten in het lichaam dieper door en krijg je de kans jezelf te observeren waardoor je inzicht in je lichaam, denken, emoties en jezelf krijgt. De asana’s worden over het algemeen 3 x uitgevoerd. Er zijn 108.000 asana’s, die elk geschikt zijn voor verschillende mensen, afhankelijk van leeftijd, gezondheidsproblemen en wat er zich op dat moment bij je aandient.


GYAN YOGA LES

De lessen bestaan uit verschillende soorten asana’s. Deze worden elke les op jou persoonlijk afgestemd. Je krijgt een grote verscheidenheid aan asana’s aangeboden. Over het algemeen doe je 4-5 asana’s in een les, waarvan je een deel in een voorgaande les hebt gedaan en een aantal nieuw is. De groepslessen duren ± 1 uur en 15 minuten en worden met het drinken van lauw water afgesloten en als je wilt kan je dan de asana’s en jouw ervaringen opschrijven. Daardoor kan je de asana’s bij je Gyan Yoga beoefening thuis terug lezen.

Het beoefenen van Gyan Yoga is jouw persoonlijke weg van ont-wikkeling.


WAT IS HET EFFECT VAN GYAN YOGA

Tijdens de 2 minuten rust krijgt het lichaam de kans het effect van de asana’s dieper in te laten werken en krijg jij de mogelijkheid de veranderingen in je lichaam, denken en emoties te observeren. Je energiestromen veranderen, worden gereguleerd en verbeteren. Lymfe- en zuurstofrijke bloedstromen worden naar verschillende delen van je lichaam gebracht. Afvalstoffen worden afgevoerd en cellen worden gevoed, krijgen de kans zich te herstellen. De lichaamsfuncties verbeteren. Je leert ontspannen in- en vooral ook uit te ademen waarbij je je bewust wordt van je gehele ademgebied en je ervaart dat je terug kunt komen bij jou natuurlijke manier van ontspannen ademen. Je gebruikt een groter deel van je longcapaciteit, waardoor je per inademing meer zuurstof tot je kan nemen en je minder vaak per minuut hoeft in te ademen. Dit alles helpt je bij het behoud van een goede gezondheid, verbetert je gezondheid, maakt je lichaam soepel(er), vermindert bewegingsbeperkingen, doet pijn afnemen, geeft je energie, doet je ontspannen, laat je beter slapen, is zeer geschikt voor vrouwen in de overgang, helpt je bij jezelf te komen en inzicht te krijgen in jezelf, helpt je beter met het leven om te gaan, haalt emotionele lading uit je herinneringen, brengt je in het nu, vergroot concentratie en helderheid en doet je denken rustig worden.

Gyan Yoga heeft een positief effect op lichamelijke-, geestelijke en emotionele klachten, leert je ontspannen te ademen, helpt je bij het verwerken van trauma’s en bevordert het herstel van ziektes en/of operaties. Ook is het een goede voorbereiding op een behandeling of operatie. Het heeft een zeer positieve invloed bij het optimaliseren van je algehele lichamelijke-, geestelijke en emotionele gezondheid. Het brengt je terug naar Jezelf waardoor je rust, geluk, blijdschap en liefde ervaart. Dit “neem je mee”, ook in het dagelijks leven wanneer je niet meer op je yogamat staat.

TOT BLOEI KOMEN


VOORBEREIDINGEN OP GYAN YOGALESSEN

Zorg er voor dat je nuchter naar de ochtend Gyan Yogales van 8.00 uur komt en alleen water hebt gedronken. Volg je op een ander tijdstip van de dag een Gyan Yogales zorg er dan voor dat je langer dan 2 uur van te voren een lichte maaltijd hebt gebruikt en vlak voor de les water hebt gedronken. Drink na alle lessen verdeeld over de dag ruim voldoende water, zodat losgekomen afvalstoffen het lichaam kunnen verlaten.

Doe los zittende kleding aan, dus geen legging, geen bh en andere strakke kledingstukken of sieraden zodat de circulatie in het lichaam niet beperkt wordt. Het is prettig om laagjes kleding te dragen. Je voert Gyan Yoga op blote voeten uit. De yogamatten, kussens en dekens zijn normaal gesproken aanwezig. Tijdens Corona periode is het de bedoeling dat je zelf een TPE yogamat, drinken (liefst lauw water) en een deken meeneemt. Als je met de geleerde asana’s thuis aan de slag wilt is het heel handig een losbladig opschrijfboek en pen mee te nemen, zodat je direct na de les je asana’s op kunt schrijven.

Gebruik de ochtend van de les geen parfum en/of deodorant, het is namelijk niet goed voor jou en anderen deze geuren in te ademen.

Zet je mobiele telefoon op vliegtuigmodus, hiermee vermijden we geluid en straling en kunnen we in alle rust van Gyan Yoga genieten.


LOCATIE VAN DE GYAN YOGALESSEN

De Gyan Yogalessen vinden plaats in een daarvoor ingerichte lichte rustgevende ruimte, en wanneer het weer het toelaat buiten achter de yogaruimte of in de glazen kas, op een stille locatie omgeven door natuur aan de rand van de stad Lochem. Daardoor kan je je ontspannen en veilig voelen zodat je kunt genieten van de Gyan Yoga.

De ruimte is prima te bereiken met openbaar vervoer en er is ook voldoende parkeerruimte. De ruimte is goed toegankelijk, ook als je niet zo goed ter been bent.

Gyan Yogalocatie: Zwiepseweg 134 te Lochem


ZELF GYAN YOGA ERVAREN

Er zijn meerdere keren per week Gyan Yogalessen in groepjes van maximaal 3 personen. Daardoor krijg je specifieke aandacht. Kijk op het rooster voor de mogelijkheden.  Je start met een privé les zodat je met Gyan Yoga en wij met elkaar kennis kunnen maken. Daarvoor kan je contact met mij opnemen om in overleg tot een afspraak van dag, tijdstip te komen.

Elk jaar op 21 juni is het Wereld Yoga dag en Midzomer wat we bijvoorbeeld hebben gevierd met een speciale vroege ochtendles, lekker met de voeten in het gras, om de dag te begroeten waarna we met elkaar biologisch hebben ontbeten. De Wereld Yoga dag werd afgesloten met een speciale late avondles buiten in de schemering om tot rust te komen zodat je daarna lekker kon gaan slapen. Deze speciale lessen en het ontbijt werden aangeboden aan iedereen die bij Gyan Yoga les had.

Er is een mogelijkheid voor bedrijven, instellingen en andere teams een Gyan Yoga cursus op maat op de eigen locatie te volgen. Gyan Yoga is ook zeer geschikt tijdens een conferentie of studiedag zodat lichaam en geest rustig en soepel worden waardoor er meer profijt uit de conferentie of studiedag gehaald kan worden. De groepen zullen dan wat groter zijn. Je kunt hiervoor vrijblijvend contact met mij opnemen.


LES MOGELIJKHEDEN

Op het moment zijn er groepslessen op maandagochtend om 8.00 uur en 12.00 uur, dinsdagochtend om 10.15 uur en op woensdagochtend om 10.30 uur. Prive- en therapeutische lessen worden op afspraak gemaakt. Gyan Yoga is geopend van maandag tot en met woensdag:  8.00 uur- 16.00 uur. De lessen worden het hele jaar door, met uitzondering van feestdagen en een aantal van te voren aangekondigde “vakanties”, gegeven. Er is dus geen lange zomerstop.

Er zijn ook speciale (thema)lessen, bijvoorbeeld in de avond om zo ontspannen naar bed te gaan welke in de yogaruimte zelf of in de glazen kas met zicht op de sterren worden gegeven. Een les in de buitenlucht, als het weer dat toelaat, wordt ook regelmatig gedaan. De lessen in de avond bestaan uit rustige asana’s waarbij weinig gesproken wordt. Dit zijn inhoudelijk andere lessen dan de lessen in de ochtend en bestemd voor diegenen die Gyan Yoga lessen in de ochtend volgen. De lessen in de buitenlucht / in de glazen kas zijn voor maximaal 6 personen en worden achter de yogalocatie in een groene omgeving gegeven. De avond lessen en de lessen in de buitenlucht vinden op aankondiging plaats (dus niet wekelijks) waarvoor je je aanmeldt.

Er vinden Covid-19 groeps-, privé lessen en Covid-19 workshops via Zoom plaats. Long-Covid privé lessen kunnen ook binnen in de yogaruimte, in de glazen kas of buiten plaatsvinden. Al deze lessen zijn o.a. speciaal gericht op de longen, waaronder het gebied van de longen waar Covid-19 zich specifiek bevindt. Je leert asana’s die je helpen… je longcapaciteit te vergroten, …je hele ademgebied te gebruiken, …je zuurstof saturatie op peil te houden en te vergroten, … je immuunsysteem te versterken, verdriet / boosheid door wat je meemaakt te laten gaan en te ontspannen. Het leren en gebruiken van deze asana’s is zeker in deze langdurige Covid-19 periode van grote waarde, zowel lichamelijk, mentaal als emotioneel. Ook als je andere long klachten hebt zoals astma, bronchitis, COPD of andere problemen met ademen.

Het is fijn wanneer de lessen op tijd kunnen beginnen en daarom adviseer ik 5 minuten voor de les aanwezig te zijn zodat je tijd en rust hebt om je klaar te maken voor de les.

Heb je wensen ten aanzien van lessen; b.v. wil je een familie les, ouder-kind les of les voor je hoogsensitieve kind(eren), een les alleen voor tieners, als (sport)team of vanuit het werk, neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken.

Het kan zijn dat door onvoorziene omstandigheden het lesrooster wordt aangepast of er een les niet door kan gaan. Je wordt dan zo snel mogelijk op de hoogte gebracht. De gemiste les wordt verrekend bij een privé-, therapeutische en speciale les en bij een leskaart op een ander moment aangeboden.


TARIEVEN

Een les van 1.15 uur is €15,-  Je betaalt €150,- voor 12 lessen. Je kunt dus 12 lessen volgen, maar je betaalt er maar voor 10. Als je elke les komt heb je er 2 gratis en anders kan je 2 keer missen zonder dat je daarvoor betaald hebt. De leskaart is persoonsgebonden. Betaling vindt plaats voorafgaand aan de 1e les van de nieuwe leskaart, waar je zelf zorg voor draagt. Er vindt geen restitutie plaats voor gemiste lessen.

De leskaart wordt automatisch verlengd. De opzegtermijn is minimaal 2 weken voor het beëindigen van de lopende leskaart. Daarna wordt de volle volgende leskaart gerekend.

De eenmalige avond- en buitenlessen worden apart berekend €15,- en zijn dus geen onderdeel van de leskaart, behalve wanneer de buitenlessen op de gebruikelijke lestijden van het rooster vallen. Deze eenmalige lessen kunnen niet kosteloos geannuleerd worden.

Een therapeutische- en privéles van 1 uur is €55,- voor 1 persoon.  Wil je de afspraak annuleren doe dat dan kosteloos minimaal 48 uur er voor. Bij korter dan 48 uur voor de les annuleren wordt de les alsnog gerekend.

De prijs van een workshop of reeks lessen wordt bij de aankondiging vermeld.

De betaling vindt voorafgaand aan de workshops, reeks-, avond-, buiten-, therapeutische- en privé lessen plaats.


VOORSTELLEN

Vanaf 1995 is yoga een onderdeel van mijn leven geworden waarbij een verschuiving van Hatha yoga naar Gyan Yoga heeft plaatsgevonden. Ik ben gestart met het volgen van Hatha yoga lessen en heb dat vele jaren gedaan. In die periode heb ik ter verdieping van mijn werk met kinderen een opleiding gevolgd tot Kinderyoga docent bij Pureyoga en met succes in 2010 afgerond. Dit is tevens een basisopleiding Hatha yoga docent en erkend als specialisatie door VYN. 

In 2007 heb ik in India kennis gemaakt met Gyan Yoga, een unieke milde vorm van yoga met een krachtige uitwerking, welke mij heel veel goeds heeft gebracht en elke dag nog brengt. Zeker bij mijn herstel van een hernia welke gepaard ging met ingrijpende complicaties waarbij niets meer vanzelfsprekend was in mijn leven. Het beoefenen van Gyan Yoga heeft mij geholpen te hervinden van wie ik werkelijk ben. De kennismaking met Gyan Yoga is inmiddels uitgegroeid tot het dagelijks beoefenen ervan en doorgeven van Gyan Yoga. Omdat Gyan Yoga zo waardevol is geef ik het heel graag door aan anderen door middel van het geven van allerlei verschillende lessen, zodat iedereen zelf kan ervaren wat Gyan Yoga doet.

Sinds 2007 ben ik negen keer in India geweest, voor totaal bijna zeven maanden. Daardoor heb ik een schat aan ervaringen en kennis opgedaan. 

In januari 2017 heb ik de opleiding tot Gyan Yoga docent succesvol afgerond en ben ik begonnen met lesgeven in Lochem. Elk jaar ga ik terug naar India voor verdere verdieping in Gyan Yoga.Tijdens de Corona jaren waarin reizen niet mogelijk was, vond de verdieping in Gyan Yoga meerdere keren per jaar online plaats, zowel praktisch als theoretisch. Bijvoorbeeld: Advanced Gyan Yoga training, training in Gyan Yoga  Healing & Growing en training in Therapeutic Gyan Yoga Recovering from Covid, welke gecertificeerd zijn. Naast kinderyoga docent en docent basis Hatha yoga ben ik dus ook bevoegd verschillende Gyan Yoga lessen te geven. De opleiding tot Gyan Yogadocent heb ik gekregen van Dr. Manik Hiranandani, Kerala, India. Hij is yogi, heeft veel ervaring met Gyan Yoga door het zelf te beoefenen en er les in te geven én is arts, wat voor mijn opleiding tot Gyan Yogadocent een grote meerwaarde is. Hij geeft Gyan Yogalessen aan al zijn patiënten in zijn ziekenhuis om inzicht in jezelf te krijgen en je persoonlijk herstel te bevorderen. Zelf heb ik ook les mogen geven aan zijn patiënten, wat zeer leerzaam was.


UNIEK 

GYAN YOGA, IS DE YOGA OF INNER SEARCH, UNDERSTANDING AND WISDOM.

….. is een milde vorm van yoga welke met liefde en zonder forceren wordt beoefend, …maakt gebruik van steeds terugkerende 2 minuten rust waardoor het effect van de asana’s zeer krachtig en weldadig is, ….. is voor alle leeftijden …… is voor iedereen, ……. is voor mensen met en zonder lichamelijke en/of geestelijke klachten,…… doet het ervaren van pijn afnemen,….. laat je ervaren dat je terug kunt komen bij jou natuurlijke manier van ontspannen ademen,….. vergroot je longcapaciteit en is zeker nu bij Covid van groot belang, …..helpt je bij bewegingsbeperkingen, ……. is zeer geschikt als voorbereiding op een behandeling of operatie en bij het herstel na letsel, operatie of ziekte, ……. verbetert je concentratie, …….. doet je ontspannen, …..helpt je rustiger te worden, ……. vermindert stress, …..helpt je bij een burn-out waarin je op het moment verkeert of in het verleden heb bevonden, ….helpt je beter te slapen, ….is zeer geschikt voor vrouwen in de overgang ongeacht of er klachten zijn, …… helpt je beter met het leven om te gaan, ….. maakt liefde in jezelf, voor jezelf en anderen los zodat het weer kan stromen, …… doet je energie toenemen, ….. vergroot je lichaamsbesef en brengt meer verbondenheid met je lichaam, ….. brengt je terug naar Jezelf én zeker niet onbelangrijk: helpt je gelukkiger in het leven te staan.

Omdat deze unieke en milde vorm van yoga met een krachtige uitwerking zoveel goeds brengt wil ik dit graag met je delen en ben daarom les gaan geven. Ik geef heel bewust les aan groepjes van maximaal 3 personen omdat je dan persoonlijke aandacht krijgt, zodat je kan groeien op jouw persoonlijke weg van ont-wikkeling.

Ik heet je van harte welkom bij de Gyan Yogalessen.  Warme groet, Ineke


CONTACTGEGEVENS  

Wil je je aanmelden voor het kennis maken met Gyan Yoga en elkaar in de vorm van een privé les of heb je vragen dan kan je mij altijd bellen of mailen, waarbij je in je mail óók je telefoonnummer vermeldt. Ik bel je graag terug.

Ineke van der Bijl

0627208903 
inekevanderbijl@gyanyoga.nl
Zwiepseweg 134, 7241GZ Lochem

Gyan Yoga is geopend van maandag tot en met woensdag: 8.00-16.00 uur

Het deelnemen aan de Gyan Yogalessen doe je op je eigen verantwoordelijkheid. Het is belangrijk dat je mij van te voren op de hoogte brengt wanneer je lichamelijke of geestelijke klachten hebt. Luister bij elke uitvoering van een asana naar je lichaam en ga nooit over je eigen persoonlijke grens op dat moment heen.